הצפת רגשות

שמתם לב שפעמים רבות אנשים משתמשים בצירופי מילים הקשורים לעולם המים כשהם מדברים על רגשותיהם בהקשרים שונים? הצפת רגשות, תחושת טביעה וביטויים כמו: "להחזיק את הראש מעל המים", "יש הרבה דגים בים", "מים שקטים חודרים עמוק", "הגיעו מים עד נפש". גישות ותורות רבות מקשרות בין מים לבין עולם הרגש, ואף פותחו שיטות טיפול רגשי במים. והלוא זה די הגיוני שמושג המים כל כך מוטבע בשפה האנושית, שכן גוף האדם עצמו מורכב ברובו מ...מים.


גישת הNLP משתמשת בשפה כדי ל"תכנת" באופן יעיל והולם יותר דפוסי מחשבה, רגש והתנהגות עבור האדם. לשם כך היא מערבת שימוש במטאפורות, המגיעות באופן ישיר אל חלק התת מודע. חלק זה יודע לתרגם אותן מבלי שהחלק המודע יתערב וימציא הסברים שעלולים לחסום את תהליך השינוי.

אני מוצאת ששימוש במטאפורות הקשורות למים בתהליכים בקליניקה, מסייע לאנשים להבין בצורה ברורה יותר את הרגשות שלהם. למשל, בדימוי "גולש גלים" הרגשות עצמם מגיעים כמו גלים, וכשהאדם לומד להתייצב על הגלשן ו"לתפוס גל" הוא רוכב על הרגש הזה עד שהוא מגיע לחוף מבטחים, מתוך הבנה שמאבק והתנגדות לגל עלולים לכלות את כוחותיו ולהטביעו.דוגמה נוספת מתייחסת לניווט ספינה בלב ים. לעיתים אנשים מגיעים אלי לקליניקה כשהם מרגישים אבודים, נמצאים בתחושה שאיבדו את המצפן הפנימי שלהם ולא יודעים כיצד ולאן להתקדם בחייהם. בתהליך בקליניקה הם רוכשים את מיומנות הניווט והאחיזה בהגה הספינה בידיים שלהם, ולומדים להשיט אותה בכיוון הרצוי.


 אם גם אתם מרגישים שאתם משקיעים אנרגיה רבה מדי רק כדי לשמור את הראש מעל המים או מבחינים שה"ספינה" שלכם כרגע קצת אבודה בלב ים, והייתם רוצים לחזור להיות הקברניטים של חייכם, מוזמנים לפנות אלי