המלכוד של בת הים הקטנה

אחרי שעזרתי לפינוקיו להשאיר את השקרים בעבר ולשלגיה להשתחרר מטראומות הילדות, הגיעה אלי לקליניקה אריאל "בת הים הקטנה" עם רגשות אשמה קשים.

אריאל שיתפה אותי, שאחרי שעזבה את ממלכת הים של אביה, המלך טריטון, והחליטה להישאר על היבשה עם אהובה הנסיך אריק, היא נכנסה ללופ של קונפליקטים פנימיים. מצד אחד, הרצון לחיות את חייה כפי שהיא חפצה ולממש את עצמה כאישה חופשית ואותנטית. מצד שני, הקושי לעזוב את מסגרת המשפחה והסביבה המוכרת והאהובה מתחת לים.

היא ידעה שבכל בחירה טמונים אובדן ואכזבה. לאריאל הבחירה היתה קשה במיוחד, משום שבמעבר מהים ליבשה היא ויתרה את קולה היפהפה תמורת רגליים.

"זה כמו שהוזמנתי לשתי מסיבות מדהימות באותו זמן" היא אמרה בעצב "אבל ברגע שבחרתי באחת, איבדתי את השנייה לתמיד."אריאל נמצאה במצב המכונה "דאבל ביינד", מצב שבו אדם מקבל שני מסרים סותרים במקביל, כל אחד שולל את עצם האפשרות לקבל את המסר השני, והוא נכנס למלכודת קוגניטיבית ורגשית בלתי פתירה. הדרך להתמודד עם המצב היא לזהות את כודת הזו ולמצוא נקודת מבט חדשה, באמצעותה ניתן לראות את שני המסרים כבלתי סותרים.

כדי להשתחרר מהמלכוד הזה גישת הNLP מציעה שימוש בכלי דיסוציאטיבי, שמאפשר תפיסת מרחק מהסיטואציה הכובלת והתבוננות בה מפרספקטיבות חדשות. ככל שאריאל התרחקה מהמלכוד, כך התחדדו התובנות שלה לגבי הצרכים והערכים האמיתיים שלה, והיא יכלה לראות שאין באמת סתירה בין הערכים החשובים לה: חירות, אהבה ושייכות משפחתית. באמצעות חיבור למשאביה הפנימיים היא הבינה, שביכולתה למצוא דרכים יצירתיות לשלב ביניהם. כך היא יכלה לצאת מהסבך ולהתקדם בדרכה החדשה ברוגע, בריאה יותר בנפשה.

אריאל גם הבינה, כי היא אוחזת באמונה מגבילה לפיה היא "לא בסדר", אמונה שמפריעה לה לחיות חיים שלמים ומספקים עם בחירתה. בטכניקה של "הטבעה מחדש" היא חזרה לאירוע ילדות שבו הוטבעה בה לראשונה האמונה הזו. זו היתה הפעם הראשונה שאריאל שוטטה במרחבי ממלכת הים ועלתה אל מעל פני המים, ואביה, טריטון, זעם על חוסר האחריות שלה והעניש אותה. לאחר שאריאל הבינה, כי אביה רק רצה לספק לה את תחושת הביטחון שבעצם היתה חסרה לו עצמו בצעירותו, היא הצליחה להתחבר לכוונותיו הטובות עבורה ועבור עצמו. הפעם היא יכלה לחוות את אביה כמי שמקבל אותה, כפי שהיא, ולהאמין שהיא עצמה טובה ונהדרת ויכולה לעשות את הבחירות הנכונות. 

עם שחרור רגשות האשמה יכלה אריאל סוף סוף להכיל באהבה את כל חלקיה. היא קיבלה החלטה חדשה ומעצימה: בעולם החדש שבו בחרה, היא תמצא דרכים לבטא את עצמה ולהשמיע את קולה הייחודי, גם אם איבדה את קולה הימי. היום היא בטוחה שתוכל להמשיך בדרכה החדשה ולצעוד ביציבות ובביטחון על האדמה.