להמשיך בעבודה על תת המודע למרות הקושי

חלקכם אולי מכירים את תחושת ההצפה הנלווית להתמודדות עם אתגרי החיים. "היו רגעים שהרגשתי שאני טובעת, בקושי לקחתי אוויר", מתארת אחת המונחות שלי תקופה מורכבת בחייה. כשהבינה שמאבק ההישרדות מכלה את כוחותיה, היא החליטה להיכנס לתהליך אצלי בקליניקה.  

"כל מי שמרגיש, שהוא מתחיל לצלול שלא מרצון, חייב לעבור תהליך כזה לפני שיאבד לגמרי את כושר השחייה" היא אמרה. "אני רואה מה קורה למי שמסרב בעקשנות לקבל טיפול ואומר 'אני חזק, זה יעבור'. זה רק הולך ומדרדר..." 

כשמגיעים לנקודת שפל שבה אין עוד כוח להילחם בגלים, מבינים שעזרה מקצועית הכרחית על מנת למנוע טביעה. זהו הרגע, שבו מחליטים ללמוד "לשחות מחדש", גם אם התהליך מפחיד ומאיים.  

אך זו נקודת פתיחה להתמודדות אחרת, כזו שדורשת מחויבות מתמדת ונחושה לשיפור איכות החיים ולשינוי יסודי של דפוסי חשיבה והרגלים ישנים. "אני זוכרת את הקושי בהתחלה, היו מפגשים מתישים, שבסופם אמרת לי 'לכי עכשיו לנוח, תני לתת המודע שלך להירגע אחרי העבודה הקשה שעשה'." 

פעמים רבות תת המודע משקיע מאמצים אדירים בשמירה על ה"סטטוס קוו" הנוכחי ומסרב לאפשר שינוי מהותי, גם כאשר ברור שהמשכיות המצב הקיים גוררת סבל והרס עצמי ממשי. תת המודע נלחם כנגד שינויים בגלל פחד מאובדן הדרך והתבניות הישנות, שמשמשות אותו זמן רב, ובגלל חרדה, מכך שבמציאות החדשה הוא עצמו לא יהיה רלוונטי ויאבד שליטה. זהו רגע חשוב, הרגע שבו ההתנגדות הנחושה של תת המודע לשינוי גורמת לרבים להפסיק את התהליך ולוותר על הזדמנות לשנות את חייהם. תת המודע יודע איך להציג הצדקות מרגיעות לכאורה לנטישת התהליך. 

מי שצולח את נקודת המעבר הזו ובוחר להמשיך למרות הקשיים, חווה לפתע תובנות והארות עוצמתיות. "בבוקר למחרת אחד המפגשים שלנו הרגשתי איך כל החלקים מתחילים להסתדר במקום הנכון במוח. הייתי המומה ונרגשת. שם התחילה לצמוח תחושת האמון שלי בתהליך, ועד היום עולים לי דברים מהחיים, שמתחברים לשיחות שקיימנו באותה תקופה." 

עוד היא משתפת: "היום אני מסוגלת לעצור ולצפות במתרחש מזוית הסתכלות אחרת, ממקום של הכלה והבנה גדולות יותר. גם כשאיני יודעת מה לעשות, אני פחות נסערת. אני יכולה להתבונן מהצד ולהיות פתוחה לראות דברים חדשים שלא היה להם מקום קודם לכן."  

אז אחרי ההבנה שלפעמים אין דרך אחרת לצאת ממצב "הטביעה" הרגשי אלא לפנות לעזרה מקצועית, חשוב לצפות להתנגדות תת המודע לתהליך, להכיר בה כשהיא מתעוררת ולהיערך להתמודדות איתה. ככל שהתהליך יתקדם ויצטברו עוד עדויות והוכחות לשיפור איכות החיים ולהסתגלות טובה יותר לדפוסים חדשים ובריאים, כך תתחזק האמונה העמוקה בתהליך העוצמתי שנחווה. 

מודעות לחוויות הפנימיות והתמדה, בשילוב עם גילוי התוצאות והשינויים בחיי היום יום, הם הכלים שיאפשרו להתגבר על המחסומים וההתנגדויות, שמעכבים את הדרך,  ויובילו אל חיים טובים ומלאי משמעות.